הסודות מאחורי המדפים – השר שמחון ושיטת הסלאמי.
אחד המשרדים הגדולים במשק, אשר עדיין לא אמר את דברו באופן נחרץ ונמרץ, הוא משרד המסחר ותעשייה, אשר לו יכולת השפעה רבה על רשתות השיווק ובעיקר רשתות המזון בישראל.
בתודעה הציבורית, נחקק השר כחלון במלחמתו הלא מתפשרת על גובהו של החשבון הסלולארי שלנו (שעדיין גבוה מהותית, מזה של מקבילנו מעבר לים) ודווקא השר שמחון, אשר מרכז תחת ידיו השפעה וכוח לא מבוטלים, נדמה שעדיין מהסס לפעול ולהשפיע, מדוע - שהרי האווירה קיימת וגם רשתות השיווק, כאילו ממתינות שהרגולטור כבר יפעל, דומה לילד שמחכה כבר לעונש על מעשה לא טוב שעשה, אולם העונש ממאן להגיע !
ישנה החלטה קטנה אך מהותית, החלטה אשר יכולה לשנות מהותית את התנהלות הרשתות ואת רווחת הלקוחות בכל הארץ, אולם מעבר לתחקירים עיתונאיים ולאחרונה קצת מחאות, לא קורה בתחום דבר.
השר שמחון יכול להביא לחקיקה של תקנה אשר קובעת שמחירי המוצרים באותה רשת יהיו אחידים בכול חנויות הרשת בישראל, או החלטה נינוחה יותר שבאותו פרק זמן נתון הפערים באותה רשת בין המוצרים השונים לא יעלה מעל 5-10% למשל. "גישה מתפשרת" זו תחסוך וויכוחים אין סופיים, על הובלה יקרה יותר בפריפריה, על הצורך להסיע עובדים ממקומות מרוחקים, כלכליות גבולית וכדומה.
ההחלטה הגיונית בכל קנה מידה, הרי מחירי הקניה של המוצרים ברשת הם אחידים, אז מדוע למכור אותם במחירי מכירה שונים ?
מדוע לקוחות של שופרסל דיל, או מגה בול באזורים מרוחקים למשל, מחויבים לשלם על אותו מוצר מחיר הגבוה לעיתים גם ב- 30% ואולי למעלה מזה ?!.
ברגע שהחלטה זו תיושם (ואין כול סיבה שלא), נפסיק לראות פערי מחיר לא הגיוניים, אשר מסיטים הכנסות "מבעלי האמצעים" בפריפריה "לחלשים בגוש דן".
השר שמחון היקר, לא תמיד המתנה ודחייה, משולים לכובד ראש ולשיקול דעת "מעמיק ונכון"!
מבקש אני ממך ומאנשי משרדך, לנצל והפעם ביתר רצינות, את הימים הנוראיים, הבאים אלינו לטובה, ולחשוב מדוע בעצם לא למקד את הטיפול ברשתות השיווק דווקא בנקודה פשוטה זו.
שהרי אין טוב ממך לדעת, שהקמת עוד צוות, יביא לשלל המלצות ולעוד חוברת, אשר בסופו של דבר תעלה אבק על המדף.
הרי לך המלצה פשוטה אחת, המלצה מובנת לכול – צא איתה לדרך ובטוח אני שבסיומה, תוכל לבחור לך עוד המלצה אחת ברורה משלל הנושאים וכך הלאה.
חכמים קראו לשיטה פשוטה אך יעילה זו "שיטת הסלאמי".
בהצלחה !
יובל לובנשטיין, יועץ בתחום הקמעונאות ומוצרי הצריכה מלווה חברות בתחום בכל הקשור למיזוגים ורכישות. שימש במגוון תפקידי ניהול בכירים ברשתות מובילות בישראל כמו שופרסל והום סנטר